ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

AFEER: Preţul certificatelor de emisie a atins valori care nu erau de aşteptat, de cca. 50 euro|tonă faţă de 21 euro|tonă în iunie 2020

04 August 2021   |   AGERPRES

Reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România (AFEER) afirmă că România traversează o perioadă dificilă, cu turbulenţe, impredictibilitate şi multe schimbări.

 
 
La nivelul pieţei din România există, în acest moment, un număr redus de oferte de vânzare a energiei angro pe termen lung, iar în acest context furnizorii de energie şi-au asumat toate riscurile, mulţi dintre ei fiind într-o situaţie dificilă din punct de vedere financiar, susţin reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România (AFEER), într-un comunicat transmis, miercuri, AGERPRES.

Aceştia afirmă că România traversează o perioadă dificilă, cu turbulenţe, impredictibilitate şi multe schimbări, care creează o stare de disconfort în rândul operatorilor şi consumatorilor. De asemenea, s-a intrat într-o spirală de creştere generală de preţuri în toate sectoarele economiei, cu impact direct la consumatori.

"Situaţia actuală pe piaţă energiei este mai complicată: preţurile combustibililor - cărbune, gaze naturale, petrol - s-au majorat pe toate pieţele, europene şi internaţionale. În plus, datorită angajamentului clar al UE pentru decarbonare, preţul certificatelor de emisie a atins valori care nu erau de aşteptat, în jur de 50 euro/tonă (comparat cu un preţ de 21 euro/tonă în iunie 2020), iar, pentru viitor, se estimează tot o tendinţă de creştere. În aceste zile, vedem că se înregistrează maxime istorice la preţul energiei tranzacţionate pe piaţa spot (s-a ajuns la 1000 lei/MWh!) şi recorduri la consumul de energie, pe fondul caniculei şi deconectării unui reactor de la Cernavodă. În contextul dat, este absolut necesar să se prezinte corect situaţia în spaţiul public, nu în mod nejustificat furnizorii fiind principalii vinovaţi pentru creşterile de preţuri. Adevărul este că, în contextul exploziei preţurilor de tranzacţionare pe piata angro de energie, furnizorii vin, cu responsabilitate, aşa cum este şi firesc, în sprijinul clienţilor cu soluţii pentru a menţine un echilibru în facturi şi în relaţia cu aceştia", declară Ion Lungu, directorul executiv al AFEER.

La rândul său, Cristian Culea, membru în Comitetul Director AFEER, spune că preţurile de furnizare sunt puternic influenţate de preţul energiei tranzacţionate pe pieţele la termen administrate de OPCOM, cu livrare în anul următor, care a crescut cu peste 50%. De asemenea, pe Piaţa pentru Ziua Următoare, preţurile energiei tranzacţionate sunt cu 150% mai mari faţă de aceeaşi perioadă în 2020.

De exemplu, pe Piaţa pentru Ziua Următoare, pentru luna aprilie se remarcă o creştere a preţului de furnizare a energiei cu 150% în 2021 comparativ cu 2020, la 309 lei/MWh de la 123 lei/MWh; în luna mai, un salt de 140% (la 289,31 lei/MWh comparativ cu 120,4 lei/MWh în mai 2020); în iunie, preţul energiei a crescut cu 160%, la 382 lei/MWh faţă de 146,7 lei/MWh, iar în luna iulie s-a consemnat o creştere cu 150% a preţului energiei (447,29 lei/MWh, comparativ cu 179,41 lei/MWh).

"În ceea ce priveşte preţurile din piaţa de echilibrare care determină costul dezechilibrelor portofoliilor de consumatori, schimbările legislative de la începutul anului (introducerea decontării la interval de 15 minute, preţ unic de dezechilibru) au condus la impredictibilitate şi creşteri de costuri (s-a ajuns la un vârf de 2500 lei/MWh!) pentru furnizori. Pe de altă parte, la nivelul pieţei din România există, în acest moment, un număr redus de oferte de vânzare a energiei angro pe termen lung, preponderente fiind ofertele pe termen scurt (lună, săptămână) ceea ce induce o impredictibilitate în formarea preţului oferit consumatorului final. Aceste perturbaţii în piaţă au ca principală cauză o ofertă sub nivelul cererii, determinată de lipsa capacităţilor de producere, în ultimii ani investiţiile in capacităţi noi fiind aproape inexistente", susţine AFEER.

În această situaţie, pentru a putea asigura alimentarea cu energie a consumatorilor, furnizorii au fost nevoiţi să cumpere energie electrică din import, la preţuri mai mici decât cele din piaţa locală, explică reprezentanţii Asociaţiei.

"Este simplu să arunci vina pe furnizori pentru creşterea de preţuri, dar nu este corect faţă de aceşti operatori şi faţă de clienţii acestora. Afectaţi de criza sanitară şi economică, furnizorii de energie şi-au asumat toate riscurile, mulţi dintre ei fiind într-o situaţie dificilă din punct de vedere financiar, situaţie generată atât de creşterea preţurilor din piaţă cât şi de obligativitatea de a livra energie consumatorilor care nu şi-au achitat facturile pe perioada stării de alertă, fapt care afectează întregul portofoliu de clienţi", atrag atenţia furnizorii de energie.

În altă ordine de idei, AFERR apreciază demersul Ministerului Energiei de a propune spre aprobare Guvernului un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care are drept scop abrogarea prevederilor art. 72, alin (1) din Ordonanţei de Urgenţă nr. 70/2020, în vederea revenirii la prevederile legislative care permit - în condiţii contractuale reglementate - deconectarea clienţilor finali rău-platnici. Actul normativ a fost în consultare publică şi urmează să fie aprobat de Guvern.

Asociaţia Furnizorilor de Energie din România, înfiinţată în anul 2006, cuprinde, în prezent, 36 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică, care asigură furnizarea energiei electrice atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 90% din consumul final de electricitate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12102 / 18239
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...