Companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit primul decont precompletat pentru iulie 2024 (analiză)
05 Septembrie 2024
AgerpresÎn aceste prime luni de la adoptarea RO e-Factura şi Ro e-Transport la nivel generalizat, când utilizarea acestor sisteme este încă în curs de calibrare, eTVA poate fi un reper de folos companiilor pentru a remedia eventuale lipsuri sau erori la transmiterea prin RO e-Factura, RO e-transport, dar şi pentru a detecta deficienţe în întocmirea declaraţiilor D390 şi D394.
Companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit, joi, 5 septembrie 2024, conform planului, primul decont de TVA precompletat întocmit de administraţia fiscală pentru iulie 2024 prin RO e-TVA, potrivit unei analize a companiei EY România.
"Azi, 5 septembrie 2024, companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit, conform planului, primul decont de TVA precompletat întocmit de administraţia fiscală pentru iulie 2024 prin RO e-TVA. Acolo unde diferenţele de TVA identificate pentru livrările locale cu cote de 19%, 9% şi 5%, au depăşit pragul de semnificaţie de 5.000 lei şi 20% între decontul precompletat şi decontul de TVA depus, contribuabilii au primit şi notificări de conformare. Din informaţiile publice, se estimează că aproximativ 5-6% dintre contribuabili vor fi primit la 5 septembrie notificări de conformare pentru decontul de TVA al lunii iulie 2024", se menţionează într-un comunicat al companiei de consultanţă.
"Azi, 5 septembrie 2024, companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit, conform planului, primul decont de TVA precompletat întocmit de administraţia fiscală pentru iulie 2024 prin RO e-TVA. Acolo unde diferenţele de TVA identificate pentru livrările locale cu cote de 19%, 9% şi 5%, au depăşit pragul de semnificaţie de 5.000 lei şi 20% între decontul precompletat şi decontul de TVA depus, contribuabilii au primit şi notificări de conformare. Din informaţiile publice, se estimează că aproximativ 5-6% dintre contribuabili vor fi primit la 5 septembrie notificări de conformare pentru decontul de TVA al lunii iulie 2024", se menţionează într-un comunicat al companiei de consultanţă.
Potrivit sursei citate, după efervescenţa creată peste vară de adoptarea e-TVA, au fost stabilite noi termene pentru comunicarea decontului precompletat de TVA şi a notificărilor de conformare (până pe 5 a lunii următoare depunerii D300) şi pentru justificarea diferenţelor de către contribuabili (respectiv, în termen de 20 de zile de la notificarea de conformare). De asemenea, a fost acordată o păsuire ca, până la 1 ianuarie 2025, eventualele diferenţe identificate prin modulul e-TVA şi lipsa unor răspunsuri la notificările de conformare să nu aibă impact din perspectiva indicatorilor de risc fiscal, a rambursărilor de TVA sau a amenzilor.
"Aşadar, vedem cum se aşează toate datele extrase din RO e-Factura, RO e-Case de marcat electronice, RO e-Transport, Declaraţiile 390 si 394, Situaţia importurilor/exporturilor de la vamă sub poza centralizată a decontului de TVA precompletat, atât pentru TVA colectată, cât şi pentru TVA deductibilă. Chiar şi în lipsa unor diferenţe semnificative notificate de ANAF, companiile ar trebui să revizuiască cu atenţie decontul precompletat primit, precum şi sursele de date puse la dispoziţie de administraţia fiscală, pentru a se asigura de corectitudinea datelor. Înainte de toate, e-TVA este o poză a modului în care inspectorii fiscali se vor raporta la datele primite din partea companiilor pentru a testa conformarea în colectarea TVA", a declarat Georgiana Iancu, Partener, Coordonatorul Practicii de Taxe Indirecte şi Digitalizare Fiscală, EY România.
În aceste prime luni de la adoptarea RO e-Factura şi Ro e-Transport la nivel generalizat, când utilizarea acestor sisteme este încă în curs de calibrare, eTVA poate fi un reper de folos companiilor pentru a remedia eventuale lipsuri sau erori la transmiterea prin RO e-Factura, RO e-transport, dar şi pentru a detecta deficienţe în întocmirea declaraţiilor D390 şi D394.
Compania precizează că, deşi la acest moment sunt analizate doar diferenţele privind TVA colectată din livrările locale cu 5%, 9% şi 19% TVA, decontul precompletat permite şi efectuarea unor comparaţii privind TVA deductibilă. Nu este exclus să apară şi erori la generarea decontuui precompletat. Legislaţia e-TVA prevede, chiar şi acum, obligaţia contribuabililor de a efectua o verificare a decontului precompletat, dar şi de a sesiza orice erori tehnice care rezultă din implementarea acestuia.
Conform analizei, devine esenţial pentru companii să efectueze lunar reconcilieri pentru TVA, integrând alături de decontul precompletat toate sursele de date care stau la baza acestuia, precum şi comparaţia cu informaţiile din propriile evidenţe pentru e-Factura, e-Transport, declaraţiile de TVA depuse şi evidenţele de TVA. Astfel de verificări se pot face în mod automat cu aplicaţii existente, precum EY e-VAThub (EY e-VAThub), care permit testarea datelor din decontul precompletat şi chiar o poză a decontului precompletat pornind de la toate sursele de date folosite de ANAF, inclusiv SAF-T.
Potrivit legislaţiei e-TVA, decontul precompletat conţine date şi informaţii declarate prin RO e-SAF-T. Altfel spus, la împlinirea a 2 ani de raportare, administraţia fiscală are în vedere să se folosească de fişierul SAF-T şi pentru reconcilierea TVA-ului declarat de companii, intenţie care poate fi corelată şi cu valul de notificări transmise de ANAF în luna august, privind primele rezultate ale testării Registrului Jurnal din SAF-T. Un minim necesar ar fi ca agenţii economici să se asigure de îndeplinirea testelor de consistenţă recomandate de ANAF pentru SAF-T, dar şi de o revizuire a regulilor folosite pentru codificarea TVA şi evidenţierea corectă a sumei de taxă în declaraţiile SAF-T, atât în secţiunea dedicată Registrului Jurnal, cât şi în Secţiunile de Facturi Emise şi Facturi Primite (verificări ce pot fi automatizare prin aplicaţii precum EY e-VAThub EY e-VAThub).
"În concluzie, recomandăm companiilor să îşi automatizeze cât mai mult verificările lunare e-TVA, integrând alături de sursele deja folosite pentru generarea primului decont precompletat şi declaraţia SAF-T. În speranţa că un e-TVA implementat pe o temelie corectă va contribui la reducerea timpilor alocaţi inspecţiilor fiscale sau justificărilor de diferenţe, o poză eTVA cât mai completă devine absolut necesară", se mai arată în comunicat.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 49,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2023. Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 719 / 18214 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...