ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit primul decont precompletat pentru iulie 2024 (analiză)

05 Septembrie 2024   |   Agerpres

În aceste prime luni de la adoptarea RO e-Factura şi Ro e-Transport la nivel generalizat, când utilizarea acestor sisteme este încă în curs de calibrare, eTVA poate fi un reper de folos companiilor pentru a remedia eventuale lipsuri sau erori la transmiterea prin RO e-Factura, RO e-transport, dar şi pentru a detecta deficienţe în întocmirea declaraţiilor D390 şi D394.

 
 
Companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit, joi, 5 septembrie 2024, conform planului, primul decont de TVA precompletat întocmit de administraţia fiscală pentru iulie 2024 prin RO e-TVA, potrivit unei analize a companiei EY România.

"Azi, 5 septembrie 2024, companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit, conform planului, primul decont de TVA precompletat întocmit de administraţia fiscală pentru iulie 2024 prin RO e-TVA. Acolo unde diferenţele de TVA identificate pentru livrările locale cu cote de 19%, 9% şi 5%, au depăşit pragul de semnificaţie de 5.000 lei şi 20% între decontul precompletat şi decontul de TVA depus, contribuabilii au primit şi notificări de conformare. Din informaţiile publice, se estimează că aproximativ 5-6% dintre contribuabili vor fi primit la 5 septembrie notificări de conformare pentru decontul de TVA al lunii iulie 2024", se menţionează într-un comunicat al companiei de consultanţă.


Potrivit sursei citate, după efervescenţa creată peste vară de adoptarea e-TVA, au fost stabilite noi termene pentru comunicarea decontului precompletat de TVA şi a notificărilor de conformare (până pe 5 a lunii următoare depunerii D300) şi pentru justificarea diferenţelor de către contribuabili (respectiv, în termen de 20 de zile de la notificarea de conformare). De asemenea, a fost acordată o păsuire ca, până la 1 ianuarie 2025, eventualele diferenţe identificate prin modulul e-TVA şi lipsa unor răspunsuri la notificările de conformare să nu aibă impact din perspectiva indicatorilor de risc fiscal, a rambursărilor de TVA sau a amenzilor.

"Aşadar, vedem cum se aşează toate datele extrase din RO e-Factura, RO e-Case de marcat electronice, RO e-Transport, Declaraţiile 390 si 394, Situaţia importurilor/exporturilor de la vamă sub poza centralizată a decontului de TVA precompletat, atât pentru TVA colectată, cât şi pentru TVA deductibilă. Chiar şi în lipsa unor diferenţe semnificative notificate de ANAF, companiile ar trebui să revizuiască cu atenţie decontul precompletat primit, precum şi sursele de date puse la dispoziţie de administraţia fiscală, pentru a se asigura de corectitudinea datelor. Înainte de toate, e-TVA este o poză a modului în care inspectorii fiscali se vor raporta la datele primite din partea companiilor pentru a testa conformarea în colectarea TVA", a declarat Georgiana Iancu, Partener, Coordonatorul Practicii de Taxe Indirecte şi Digitalizare Fiscală, EY România.

În aceste prime luni de la adoptarea RO e-Factura şi Ro e-Transport la nivel generalizat, când utilizarea acestor sisteme este încă în curs de calibrare, eTVA poate fi un reper de folos companiilor pentru a remedia eventuale lipsuri sau erori la transmiterea prin RO e-Factura, RO e-transport, dar şi pentru a detecta deficienţe în întocmirea declaraţiilor D390 şi D394.

Compania precizează că, deşi la acest moment sunt analizate doar diferenţele privind TVA colectată din livrările locale cu 5%, 9% şi 19% TVA, decontul precompletat permite şi efectuarea unor comparaţii privind TVA deductibilă. Nu este exclus să apară şi erori la generarea decontuui precompletat. Legislaţia e-TVA prevede, chiar şi acum, obligaţia contribuabililor de a efectua o verificare a decontului precompletat, dar şi de a sesiza orice erori tehnice care rezultă din implementarea acestuia.

Conform analizei, devine esenţial pentru companii să efectueze lunar reconcilieri pentru TVA, integrând alături de decontul precompletat toate sursele de date care stau la baza acestuia, precum şi comparaţia cu informaţiile din propriile evidenţe pentru e-Factura, e-Transport, declaraţiile de TVA depuse şi evidenţele de TVA. Astfel de verificări se pot face în mod automat cu aplicaţii existente, precum EY e-VAThub (EY e-VAThub), care permit testarea datelor din decontul precompletat şi chiar o poză a decontului precompletat pornind de la toate sursele de date folosite de ANAF, inclusiv SAF-T.

Potrivit legislaţiei e-TVA, decontul precompletat conţine date şi informaţii declarate prin RO e-SAF-T. Altfel spus, la împlinirea a 2 ani de raportare, administraţia fiscală are în vedere să se folosească de fişierul SAF-T şi pentru reconcilierea TVA-ului declarat de companii, intenţie care poate fi corelată şi cu valul de notificări transmise de ANAF în luna august, privind primele rezultate ale testării Registrului Jurnal din SAF-T. Un minim necesar ar fi ca agenţii economici să se asigure de îndeplinirea testelor de consistenţă recomandate de ANAF pentru SAF-T, dar şi de o revizuire a regulilor folosite pentru codificarea TVA şi evidenţierea corectă a sumei de taxă în declaraţiile SAF-T, atât în secţiunea dedicată Registrului Jurnal, cât şi în Secţiunile de Facturi Emise şi Facturi Primite (verificări ce pot fi automatizare prin aplicaţii precum EY e-VAThub EY e-VAThub).

"În concluzie, recomandăm companiilor să îşi automatizeze cât mai mult verificările lunare e-TVA, integrând alături de sursele deja folosite pentru generarea primului decont precompletat şi declaraţia SAF-T. În speranţa că un e-TVA implementat pe o temelie corectă va contribui la reducerea timpilor alocaţi inspecţiilor fiscale sau justificărilor de diferenţe, o poză eTVA cât mai completă devine absolut necesară", se mai arată în comunicat.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 49,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2023. Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5 / 17501
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații a asistat cu succes unul dintre cei mai mari furnizori de energie din România într-un litigiu declanșat ca urmare a unui control ANPC
RTPR a asistat acționarii 123FormBuilder la vânzarea către grupul american Kiteworks. Alina Stăvaru (Partner) a coordonat echipa
MidEuropa a angajat banca de investiţii Rothschild pentru vânzarea Regina Maria (România) și MediGroup (Serbia). Firma de avocați A&O Shearman, care colaborează pe piața locală cu RTPR, asigură suport juridic în pregătirea tranzacției | Este de așteptat ca unele dintre cele mai importante firme de private equity active în CEE și jucători strategici să își manifeste interesul, dar numai câțiva pretendenți pot susține prețul de 12-13x EBITDA solicitat de MidEuropa
Voicu & Asociații is looking for business lawyers (maximum 5 years from Bar admission)
D&B David şi Baias anunță noi promovări: un nou Partener, doi Counsel, doi Avocați seniori coordonatori și doi Avocați seniori
LegiTeam: Bulboacă & Asociații is looking for an Associate | Corporate ̸ M&A
În spatele scenei, alături de performanta echipă de Dispute Resolution de la Țuca Zbârcea și Asociații, care gestionează peste 4.000 de dosare ̸ an, cu o valoare ce depășește acum 7 miliarde de euro. ”Abilitatea lor de a gestiona spețe complexe și sofisticate din diverse domenii este de neegalat”, spun ghidurile juridice internaționale | Cum lucrează profesioniștii din cel mai numeros departament al firmei, care sunt proiectele fanion și cine sunt avocații care coordonează grupurile de practică
INTERVIU | Din vorbă în vorbă cu Alexandru Iorgulescu, promovat recent pe poziția de Partener la ZRVP: ”Capacitatea de anticipare a mișcărilor adversarului, posibilitatea de a vedea conexiuni acolo unde acestea nu sunt evidente intră în ceea ce eu consider talent. Acesta nu oferă garanția succesului în avocatură, întrucât trebuie dublat de cunoștințe temeinice de drept, de deprinderea tehnicilor de argumentare ̸ persuasiune, de o pregătire minuțioasă a fiecărui caz. Ceea ce se adaugă la talent pentru a completa rețeta succesului în avocatură se poate obține numai prin muncă susținută”
ITR World Tax 2025 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. Care sunt cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat Helinick, lider pe piața de sisteme de siguranță și de securitate pentru clădiri, în vânzarea către Convergint, unul dintre cei mai mari jucători globali în domeniu
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy în achiziția companiei de proiect care dezvoltă un parc fotovoltaic de 160 MW în județul Giurgiu. Nadia Badea (Partener) a coordonat echipa formată din avocați cu experiență aprofundată din practica de Energy ̸ M&A
Bondoc & Asociatii oferă consultanță unui investitor irlandez în legătură cu achiziția unui proiect eolian de 40 MW in Romania
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...