ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB: Ponderea negocierilor în care părţile acceptă soluţia conciliatorilor a scăzut la 80%

07 Octombrie 2020   |   Agerpres

Dintre acestea, în raport cu băncile, s-au finalizat până acum 223 de negocieri cu împăcarea părţilor, iar în 51 de cazuri nu s-a ajuns la un rezultat agreat de ambele părţi.

 
 
În anul 2020 au fost deschise 433 de negocieri între consumatori şi bănci/IFN-uri, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), potrivit unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES.
 
Dintre acestea, în raport cu băncile, s-au finalizat până acum 223 de negocieri cu împăcarea părţilor, iar în 51 de cazuri nu s-a ajuns la un rezultat agreat de ambele părţi.
 
În raport cu IFN-urile au fost deschise doar 13 dosare de negociere, iar în 8 dintre acestea părţile nu s-au împăcat. Cauza principală (65%) pentru care negocierile au eşuat o reprezintă refuzurile venite din partea consumatorilor.
 
În 25% dintre cazuri, băncile au refuzat propunerea conciliatorilor, iar în 10% ambele părţi au declinat propunerea de soluţionare dată de conciliatori. Astfel, dacă anul trecut în 85% dintre negocieri părţile acceptau soluţia dată de conciliatori, ponderea a scăzut la 80% în acest an, tendinţa fiind observată în ultimele luni.
 
CSALB oferă câteva exemple de cazuri în care negocierea a eşuat după ce consumatorii au refuzat soluţiile date de conciliatori.
 
După negocierea care avea ca obiect reechilibrarea a două contracte de creditare, conciliatorul a propus părţilor conversia ambelor credite din CHF în lei, cu un discount de 17,5% pentru un credit din anul 2008 şi de 25% pentru un credit din 2007. În urma conversiei dobânda aferentă ambelor credite urma să fie IRCC + 3,5%, însă consumatorul a refuzat propunerea.
 
Un alt caz a vizat Reducerea comisionului de administrare de la 0,12% la 0,06%, ceea ce ar însemna o economie de 1.050 de CHF. Acordul includea şi posibilitatea restructurării creditului dacă respectivul consumator ar fi întâmpinat probleme financiare.
 
Într-un dosar de conciliere în care părţile au ajuns după executarea silită a imobilului, consumatorul a refuzat soluţia de reducere cu 50% a sumei rămase de achitat şi reeşalonarea diferenţei pe o perioadă de 7 ani, cu dobândă zero. Reducerea de 50% oferită de bancă reprezenta suma de 41.100 lei.
 
Altă dată, consumatorul, fost angajat al băncii cu care a negociat în cadrul CSALB, a solicitat anularea comisionului de administrare perceput lunar (aproximativ 40 de euro/lună) şi restituirea lui din 2008 până în prezent. Banca a acceptat eliminarea acestui comision doar pentru o perioadă de 12 luni, motiv pentru care consumatorul a refuzat soluţia propusă.
 
În cazul încercărilor de soluţionare directă dintre un consumator şi o bancă comercială (fără parcurgerea etapelor unei concilieri în cadrul CSALB), un consumator a refuzat o ofertă de aproximativ 60.000 de CHF, preferând să se adreseze instanţei pentru soluţionarea litigiului cu banca, potrivit informaţiilor transmise de instituţia de credit.
 
Există şi situaţii când nota de soluţie este refuzată de comercianţi. Cel mai frecvent acest lucru se întâmplă în cazul IFN-urilor. În cazul unei cereri în care consumatorul solicita restituirea comisionului de administrare, precum şi ajustarea dobânzii, conciliatorul a propus mai multe măsuri: dobândă fixă, restituirea comisionului de acordare credit în valoare de 2.500 de CHF prin diminuarea soldului actual, restituirea comisionului de administrare şi eliminarea lui pe viitor. Deşi consumatorul a acceptat propunerea conciliatorului, reprezentanţii IFN-ului au transmis că nu pot face concesiile propuse de conciliator deoarece comisioanele aferente creditului sunt legale şi nu se justifică eliminarea lor.
 
"Fac un apel către consumatori să nu se mai raporteze la alte cazuri soluţionate în cadrul CSALB deoarece fiecare caz este particular, la fel cum şi băncile se raportează la fiecare consumator în mod diferit. Vă reamintim că recordurile valorice înregistrate în urma concilierilor reprezintă sume şterse din soldul unor consumatori aflaţi în situaţii sociale şi financiare extrem de dificile. Recomand realism şi echilibru faţă de aşteptările pe care le au consumatorii de la bănci şi o analiză atentă înainte de a refuza propunerea venită din partea conciliatorilor", a afirmat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB
 
Acesta recomandă clienţilor să se gândească în primul rând la faptul că nu toţi consumatorii care trimit cereri către CSALB ajung să negocieze cu băncile, dar şi la faptul că, refuzând o ofertă pe care o consideră insuficient de favorabilă lor, rămân doar cu alternativa instanţei, acolo unde costurile de timp şi de bani sunt incomparabil mai mari.
 
"Pentru bănci ar fi necesară o disponibilitate mai mare pentru negociere în cadrul Centrului şi o adaptare a ofertelor la fiecare caz analizat. Reprezentanţii băncilor care participă la concilieri trebuie să aibă mandate mai permisive, pregătindu-ne astfel pentru ceea ce s-ar putea întâmpla la începutul anului viitor când vor înceta toate efectele reglementărilor care au stabilit amânarea plăţii ratelor. Ne aşteptăm ca anul viitor să înregistrăm mai multe cereri de negociere, iar băncile trebuie să fie pregătite pentru acest fapt", a continuat Păunescu.
 
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
 
Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator.
 
CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 14180 / 17296
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...