INS: Activitatea bibliotecilor şi a muzeelor a fost puternic afectată anul trecut, în timpul pandemiei
30 Iunie 2021
AgerpresPerioadele în care unităţile culturale şi-au desfăşurat activitatea în condiţii restrânse, prin aplicarea măsurilor de distanţare socială impuse de autorităţi pentru prevenirea răspândirii virusului COVID-19, au dus la limitarea drastică a capacităţii totale a acestora, situaţie reflectată în indicatorii statistici prezentaţi.
Activitatea unităţilor cultural-artistice a fost puternic influenţată de criza sanitară anul trecut, când muzeele au avut un număr de două ori mai mic de vizitatori, iar bibliotecile au eliberat mai puţin de jumătate din numărul obişnuit de volume, potrivit unui comunicat al Institutului Naţional de Statistică, remis, miercuri, AGERPRES.
În anul 2020, activitatea unităţilor cultural-artistice a fost puternic influenţată de apariţia şi evoluţia pandemiei COVID-19 şi de măsurile luate de autorităţile centrale şi locale pentru prevenirea răspândirii virusului.
Închiderea sau restrângerea activităţilor unităţilor culturale şi anularea sau interzicerea organizării de evenimente artistice au avut un impact deosebit asupra obiceiurilor culturale ale populaţiei şi asupra comunităţii artistice şi culturale.
Perioadele în care unităţile culturale şi-au desfăşurat activitatea în condiţii restrânse, prin aplicarea măsurilor de distanţare socială impuse de autorităţi pentru prevenirea răspândirii virusului COVID-19, au dus la limitarea drastică a capacităţii totale a acestora, situaţie reflectată în indicatorii statistici prezentaţi.
Reţeaua bibliotecilor care au funcţionat în anul 2020 a fost formată dintr-un număr de 8.829 biblioteci (unităţi administrative), mai puţin cu 393 unităţi faţă de anul 2019. Bibliotecile au pus la dispoziţia publicului, în anul 2020, circa 158 milioane volume, cu 2,5 milioane mai puţine faţă de 2019.
În mediul urban, au funcţionat 3.374 biblioteci, cu 80 mai puţine faţă de 2019, cu un fond de carte de 123 milioane volume (trei sferturi din fondul naţional de carte disponibil în biblioteci), iar în mediul rural, deşi numărul bibliotecilor a fost considerabil mai mare decât cel din mediul urban (5.455 biblioteci), fondul de carte a fost mult mai mic, de 36 milioane volume.
Numărul utilizatorilor activi a fost de 2,5 milioane persoane în anul 2020, cu 598.000 mai puţini faţă de anul 2019. Distribuţia numărului utilizatorilor activi arată o preponderenţă a utilizării bibliotecilor şcolare (57,4%) şi a celor publice (30,4%).
Numărul volumelor eliberate diferiţilor utilizatori a fost, în anul 2020, de 20,6 milioane, cu 12,7 milioane volume mai puţine faţă de anul 2019, unui utilizator activ revenindu-i, în medie, 8 volume/an.
Accesibilă publicului larg din toate zonele ţării, reţeaua de biblioteci publice, formată din 2.034 biblioteci judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale, a pus la dispoziţia publicului circa 44 milioane volume de cărţi şi periodice tipărite reunind, în colecţiile proprii, 27,7 milioane titluri de cărţi tipărite şi 37.000 titluri de cărţi electronice.
Raportat la numărul de locuitori se evidenţiază că, în anul 2020, la o bibliotecă publică au revenit, în medie, 9.500 locuitori.
Unui locuitor i-au revenit, în medie, 2,3 volume pe an din colecţiile bibliotecilor publice, de serviciile acestor biblioteci beneficiind 761.000 utilizatori activi pe an.
În condiţiile pandemiei de COVID-19, când populaţia a frecventat mai puţin bibliotecile publice (judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale), un utilizator activ a împrumutat, în anul 2020, în medie 11,3 volume, faţă de anul precedent când media a fost de 13,7 volume.
Personalul bibliotecilor (inclusiv cel din bibliotecile şcolare) a fost format, la sfârşitul anului 2020, din 9.894 persoane, 91% din acesta fiind personal de specialitate.
Reţeaua muzeelor şi colecţiilor publice a cuprins, în anul 2020, un număr de 438 unităţi de bază, cu 23 unităţi mai puţine decât în 2019.
Numărul bunurilor culturale şi naturale, la sfârşitul anului 2020, a fost de 33,5 milioane, în scădere cu 269.000 bunuri culturale faţă de anul 2019, aceasta datorându-se, în principal, închiderii temporare sau suspendării până la finalul anului a activităţii unor unităţi muzeale.
În contextul pandemiei de COVID-19, numărul vizitatorilor la muzee şi colecţii publice, grădini botanice, zoologice, acvarii şi rezervaţii naturale, înregistrat în anul 2020, a fost de 7,9 milioane persoane, reprezentând mai puţin de jumătate din numărul vizitatorilor din anul 2019.
Totodată, cele 287 edituri care au editat ziare au publicat, în anul 2020, un număr de 248 titluri de ziare cotidiene şi necotidiene tipărite, cu 15 titluri mai puţine faţă de anul 2019 şi au publicat online un număr de 277 titluri de ziare cotidiene şi necotidiene, faţă de 262 în anul 2019.
Producţia naţională de filme pentru marele ecran, în anul 2020, a cuprins 41 de filme (30 filme artistice, 8 filme documentare şi ştiinţifice şi 3 filme de animaţie), cu 13 filme mai puţine decât în 2019.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 12478 / 18245 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...