Alin Burcea (ANAT): Situaţia actuală a Blue Air reprezintă “cronica unui faliment anunţat”
12 Septembrie 2022
AgerpresPotrivit datelor prezentate de Alin Burcea, pierderile suferite de operatorii de turism, care au fost obligaţi să cumpere alte bilete de avion pentru repatrierea turiştilor, sau pentru onorarea contractelor, se ridică la aproximativ 3 milioane de euro.
Situaţia actuală a Blue Air reprezintă "cronica unui faliment anunţat", vinovaţii fiind în primul rând acţionarii companiei, care "nu au dat doi bani pe pasageri", a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea.
Potrivit datelor prezentate de Alin Burcea, pierderile suferite de operatorii de turism, care au fost obligaţi să cumpere alte bilete de avion pentru repatrierea turiştilor, sau pentru onorarea contractelor, se ridică la aproximativ 3 milioane de euro.
Oficialul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism consideră că astfel de situaţii pot fi evitate prin înfiinţarea unui fond de garantare a pasagerilor, prin colectarea unei sume mici, de 0,5 euro, pentru fiecare zbor, astfel încât aceştia să fie desbăgubiţi în astfel de situaţii. El consideră că acelaşi tip de fond de garantare ar trebui înfiinţat şi la nivelul agenţiilor de turism pentru ca turiştii să îşi recupereze toţi banii în cazul unui faliment al operatorilor din domeniu.
El a spus că îşi doreşte ca Direcţia Naţională Anticorupţie, sau Corpul de control al prim-ministrului, să efectueze o anchetă în cazul zborurilor anulate de către compania Blue Air.
ANAT îşi doreşte totodată şi modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 2 din 2018, prin care sunt reglementate pachetele de servicii de călătorie, Burcea afirmând că nu este normal ca agenţiile de turism să răspundă pentru un eventual faliment al unei companii aeriene.
Cine credeţi că este responsabil pentru situaţia de la Blue Air?
În primul rînd, principalii vinovaţi sunt acţionarii. Ei ştiu cel mai bine situaţia companiei şi singurul mod în care au acţionat a fost crearea unei noi companii în 2021, Hello Jet. Se dorea, probabil, preluarea activităţii Blue Air pe această nouă companie, ori, dacă te pregăteşti să faci acest lucru, este clar că ştiai foarte clar ce se întâmplă la Blue Air. În opinia mea, este strigător la cer faptul că au ştiut ce se întâmplă, au mai făcut o companie, dar nu au dat doi bani pe pasagerii care vor pierde bani.
De asemenea, statul este la fel de vinovat, dacă nu chiar mai vinovat. Statul are doi reprezentanţi în Consiliul de Administraţie, care s-au bucurat să câştige sume importante pentru participarea la şedinţe, dar care nu au acţionat în niciun fel. Ministerul Mediului a luat măsuri corecte, dar, pe fond, nu i-a interesat ce se întâmplă cu pasagerii, pe modelul "nu este problema lor". Din păcate, aceasta este abordarea guvernamentală, "nu este problema mea". Deci, statul a ştiut ce se întâmplă, ministrul Grindeanu (ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, n.r) a ştiut, dar nu au acţionat în niciun fel... Noi dorim un control al Corpului de control al prim-ministrului, sau al DNA, în problema Blue Air, pentru că sunt foarte încurcate lucrurile acolo şi sunt convins că vom afla lucruri interesante. De fapt, vorbim despre 'Cronica unui faliment anunţat'.
Credeţi că se vor recupera pierderile, credeţi că Blue Air îşi va reveni?
Pierderile nu se vor recupera, pentru că nu au de unde. Nu există nicio garanţie, niciun fond de unde să se poată recupera banii. Nici agenţiile, care au mai cumpărat odată biletele, nu au de unde recupera banii. Pe de altă parte, este greu de crezut că Blue Air îşi poate reveni. Nu au bani, nu au personal, şi, după tot ceea ce s-a întâmplat, nu cred că vor mai avea şi clienţi. Noi le dorim tot binele din lume, dar sunt sceptic.
Am văzut că agenţiile s-au preocupat şi şi-au adus turiştii înapoi, pe banii lor. Puteţi estima care au fost pierderile în acest caz?
Da, toţi au făcut asta, toate agenţiile, am avut grijă de turişti. În fond, noi trăim de pe urma lor şi trebuie să avem grijă de ei. Cei care au fost însă pe cont propriu au cam rămas pe unde erau. Estimez că agenţiile de turism au pierdut undeva pe la 3 milioane de euro. Salutară intervenţia Guvernului cu repatrierea, ne-am coordonat cam târziu, dar am adus înapoi tot ce se putea. Trebuie să facem un comandament în acest sens, să stabilim reguli de lucru, ca la armată, şi să fim pregătiţi să acţionăm împreună, dacă se mai întâmplă aşa ceva. Oricum, felicitări premierului Ciucă pentru abordare.
Cum se pot preîntâmpina aceste situaţii în viitor, sau, se pot evita astfel de situaţii?
În primul rând, trebuie schimbată abordarea companiilor aeriene. Ele cred că sunt deasupra legilor şi nu garantează nimănui nimic. Noi, agenţiile, ca să emitem bilete IATA, avem garanţii de zeci, sute de mii de euro, milioane, că le plătim biletele. Companiile aeriene nu garantează nimănui banii încasaţi, ei sunt deasupra tuturor, nu răspund în faţa nimănui. Aţi văzut ce haos a fost în acest an, companiile au anulat zboruri când şi cum au vrut, chiar şi când turiştii veniseră la aeroport, au întârziat cât au dorit şi nimeni nu i-a tras la răspundere. Ei bine, eu cred că a sosit momentul să răspundă.
Cum se poate face acest lucru?
Cred că trebuie să facem, prin lege, un fond de garantare a zborurilor. Fiecare aeroport să colecteze o sumă infimă de 0,5 euro per pasager de la toate companiile care aterizează în România, să creăm un fond pentru despăgubirea pasagerilor şi a turiştilor, în cazul în care situaţia Blue Air se va repeta. Dacă banii se vor strânge la FNGCIMM (n.r.- Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri) sau ANPC Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor n.r) nu e decizia noastră, dar cu un mecanism pregătit şi exersat asemenea situaţii pot fi prevenite.
Problema asigurărilor pare să devină din ce în ce mai importantă. Care este situaţia asigurărilor la agenţiile de turism?
La agenţiile de turism treaba este reglementată prin OG 2/2018, dar considerăm că nu este etică. De ce să răspund financiar, eu, companie de turism, dacă dă faliment compania aeriană? Nu este corect, dar, aşa după cum am spus, ei se consideră deasupra tuturor. La agenţii, există o asigurare de insolvenţă şi faliment, care este însă nefuncţională. În aceşti trei ani, am avut o singură situaţie de insolvenţă, agenţia Soley. Ei aveau o poliţa de la un IFN, de 200.000 euro, deşi ministerul a spus că nu acceptă poliţe IFN. Şi se pare că acest IFN nu vrea să plătească. Cineva de la minister va trebui să răspundă pentru că au acceptat poliţe IFN. Oricum, paguba este de 450.000 euro, deci poliţa IFN tot nu acoperă paguba. Acest instrument, asigurarea, trebuie schimbat cu un alt instrument, Fondul de garantare, despre care ANAT vorbeşte de opt ani, dar degeaba. I-am spus şi scris şi domnului ministru Cadariu (ministrul Antreprenoriatului şi Turismului n.r), dar cam tot degeaba. A fost o prima întâlnire, după insolvenţa Soley Tour, cu specialiştii de la minister, pe tema Fondului de garantare. Sper să ducem treaba până la capăt. Pe baza Fondului de garantare, turiştii păgubiţi îşi recuperează toţi banii!
În plus de asta, am mai solicitat ministerului să îmbunătăţim şi OG 2/2018, care trebuie modernizată şi adusă la zi, în funcţie de noile realităţi. Nu este normal ca agenţia de turism, care câştigă, totuşi, doar un comision, să răspundă 100% pentru tot. Trebuie un nou sistem, modern şi eficient, de asigurare a turiştilor şi pasagerilor. Acum este momentul să acţionăm.
***
Blue Air Aviation a anunţat marţi, 6 septembrie, că suspendă până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, care pune compania în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice.
În acest context, Executivul a aprobat alocarea sumei de 5 milioane de lei din fondul de rezervă aflat la dispoziţia Guvernului pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor în vederea aducerii românilor blocaţi pe aeroporturi din străinătate ca urmare a anulării zborurilor de către compania Blue Air.
Deşi Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat miercuri, 7 septembrie, că a decis suspendarea popririi asupra disponibilităţilor băneşti ale companiei Blue Air Aviation şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, operatorul aerian low-cost a anunţat vineri că va relua zborurile abia din 10 octombrie, precizând că pentru moment nu dispune de fondurile necesare plăţii combustibilului şi celorlalte cheltuieli operaţionale, necesare pentru zborurile planificate începând cu data de 12 septembrie.
Agenţiile de turism din România au fost nevoite să intervină şi să cumpere alte bilete de avion pentru aducerea turiştilor în ţară în urma deciziei companiei Blue Air de a suspenda zborurile. Totodată, TAROM a efectuat mai multe curse internaţionale, pentru repatrierea turiştilor.
Ministerul Afacerilor Externe a pus la dispoziţia cetăţenilor români aflaţi în străinătate, afectaţi de anularea recentă a zborurilor companiei Blue Air, două numere de telefon la care aceştia îşi pot notifica situaţia, pentru a solicita sprijin în vederea repatrierii.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2916 / 9017 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Schoenherr lansează a patra ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 18.000 lei
Decizie de referință în domeniul energiei regenerabile: Curtea Constituțională admite sesizarea de neconstituționalitate referitoare la supraimpozitarea producătorilor de energie din surse regenerabile
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...