ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi obligații pentru comercianții de combustibili în sistem angro

10 Septembrie 2020   |   Alexandru Tudor, Tax mananger si Liana Alexandra Alexe, Tax consultant - KPMG

Rămâne de văzut impactul pe care îl va avea această lege, dacă va fi promulgată, în special asupra numărului de firme care vor mai putea activa în acest sector, număr care estimăm că se va reduce drastic.

 
 
Firmele care comercializează combustibili (inclusiv păcură) în sistem angro, vor avea (din nou) obligația de a deține spații de depozitare pentru acestea, dacă proiectul adoptat de Camera Deputaților miercuri 02.09.2020, este promulgat de Președintele României. Prin aceasta se urmareste transparentizarea tranzacțiilor cu produsele energetice și lupta contra evaziunii fiscale, ajutând organele cu atribuții de control să poată verifica, în orice moment, proveniența și modul de valorificare a acestor produse.

După ce a fost respinsă inițial de Senat în luna mai și în ciuda opoziției Guvernului, propunerea legislativă de completare a Codului Fiscal prin care li se instituie (din nou) obligația de a deține spații de depozitare operatorilor economici care intenționează să distribuie și să comercializeze angro produse energetice (inclusiv păcură), a trecut de Camera Deputaților miercuri. Aceasta urmează să ajungă la Președintele României, pentru promulgarea prin decret, urmând a intra în vigoare în 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.


Această obligație de a deține spații de depozitare a mai fost instituită în trecut, prin introducerea condiției în Ordinele date de Președintele ANAF pentru reglementarea Procedurii de obținere a atestatului de comercializare angro produse energetice (prin modificarea în august 2018 a Ordinului nr. 1849/2016 și ulterior adoptarea la sfârșitul lunii decembrie 2018 a Ordinului nr. 3236/2018). Modificările din 2018 au făcut obiectul a numeroase contestări din partea operatorilor economici care ar fi trebuit să investească sume importante în depozite și a peste 60 de procese câștigate în instanță de către aceștia. Drept urmare, obligația a fost eliminată în martie 2019, prin publicarea Ordinul Președintelui ANAF nr. 508/2019 care a modificat Ordinul nr. 3236/2018.

Cu toate acestea, pare că nu s-a dorit cu adevărat renunțarea la instituirea acestei obligații, iar acum, prin propunerea legislativă adoptată miercuri de Parlament, se intenționează modificarea directă a legislației primare - prin completarea prevederilor art. 435 din Codul fiscal (Condiții de comercializare) care reglementează înregistrarea operatorilor economici care comercializează în sistem angro produse energetice.

În plus, pe lângă benzină, motorină, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili, se introduce în acest proiect legislativ și obligația de a obține atestatul de comercializare angro produse energetice și, implicit, de a îndeplini condiția deținerii spațiilor de depozitare, și în cazul comercializării păcurii (CLU, CLG, CTL, combustibil ecologic pentru centrale termice etc).

Astfel, firmele care vor să distribuie și să vândă angro produsele energetice menționate mai sus trebuie să obțină atestatul de comercializare (a cărui procedură de obținere este în continuare reglementată de Ordinul nr. 3236/2018). Acestea se vor vedea nevoite să îndeplinească și următoarele condiții (atât la data depunerii cererii de obținere a atestatului cât și pe perioada comercializării produselor):
•    să dețină spații de depozitare corespunzătoare, în proprietate sau folosință (contract de locațiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal);
•    depozitul angro trebuie să fie dotat cu rezervoare verificate metrologic care să permită în orice moment determinarea stocurilor faptice;
•    depozitul angro trebuie să fie dotat cu sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu rezervoarele de carburanți, care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum și a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic și furnizor;
•    depozitul angro trebuie să fie dotat cu un sistem de supraveghere video a rezervoarelor, a zonelor de descărcare/încărcare și a plăcuțelor de înmatriculare a mijloacelor de transport care asigură aprovizionarea.

Excepțiile de la îndeplinirea condițiilor de mai sus sunt asemănătoare cu cele care erau prevăzute de Ordinul nr. 3236/2018. Mai precis, sunt prevăzute excepții de la regula deținerii de depozite pentru cei care comercializează produse energetice în baza cardurilor de combustibili către consumatorii finali și pentru afiliații operatorilor economici autorizați ca antrepozitari autorizați ori ca destinatari înregistrați și care comercializează produse energetice din locațiile autorizate ale operatorilor economici care sunt afiliați.
Totuși, pentru companiile care emit astfel de carduri de combustibili, rămâne neclar în ce măsură există într-adevăr obligația de a obține atestatul de comercializare pentru activitatea întreprinsă, în special în lumina deciziilor Curții Europene de Justiție din ultimii ani.

De asemenea, în continuare nu este menționată în legislație autoritatea competentă pentru emiterea atestatelor de comercializare, în cazul operatorilor economici nestabiliți în România dar înregistrați în scopuri de TVA.

Conform Expunerii de motive a proiectului de lege, reintroducerea obligației de a avea depozite are ca scop transparentizarea tranzacțiilor cu produsele energetice și lupta contra evaziunii fiscale, ajutând organele cu atribuții de control să poată verifica, în orice moment, proveniența și modul de valorificare a acestor produse.

Totuși, întrucât propunerea legislativă vizează operatorii cu produse accizabile pentru care accizele au devenit anterior exigibile iar acciza a fost deja plătită la bugetul de stat (e.g. de către antrepozitarii autorizați), aceasta fiind inclusă în prețul produselor, referirile la eficientizarea activității de prevenire și combatere a evaziunii fiscale nu par a putea fi susținute.

Mai mult, nu pare întemeiată nici afirmația din Expunerea de motive referitoare la „modificarea legislației, în sensul unor reglementări concrete și similare cu cele legiferate de țările vecine României (Bulgaria)". Astfel, după efectuarea unei analize asupra legislației Bulgariei în acest domeniu, după cum a atras atenția și Guvernul în punctul său de vedere, a rezultat că acest motiv este neîntemeiat, operatorii economici din această țară fiind obligați să îndeplinească alte condiții decât deținerea de depozite, cum ar fi cele legate de capitalul social, activele deținute, prezentarea unor garanții, pentru comercializarea angro a tipului de produse ce se dorește a fi reglementat.

De asemenea, Guvernul subliniază faptul că proiectul de modificare a codului Fiscal nu respectă normele de tehnică legislativă, întrucât folosește termeni comerciali ai unor produse (CLU, CLG, CTL, combustibil ecologic pentru centrale termice etc), fără a îi defini și fără a menționa clasificarea tarifară a acestora, precum și pentru că limitează aplicabilitatea Ordinului și introduce condiții suplimentare de comercializare, deși acestea ar fi trebui reglementate de un Ordin al Președintelui ANAF (conform alin. (4) art. 435 din Codul fiscal).

Nu în ultimul rând, trebuie atrasă atenția asupra faptului că introducerea obligației de a deține depozite pentru companiile care comercializează produse energetice angro, poate genera efecte negative asupra mediului concurențial prin creșterea costurilor, odată cu investițiile în construirea depozitelor.

Un alt argument important ce a fost invocat de multe ori de către operatorii din piață, încă de la modificarea Ordinului Președintelui ANAF din 2018, dar de care se pare că inițiatorii propunerii legislative nu au ținut cont, se referă la blocarea agriculturii, întrucât în acest domeniu se cumpără de obicei angro carburanți pentru utilajele agricole de la comercianți fără depozite, care preiau produsele cu cisterne direct din antrepozitele fiscale.

Rămâne de văzut impactul pe care îl va avea această lege, dacă va fi promulgată, în special asupra numărului de firme care vor mai putea activa în acest sector, număr care estimăm că se va reduce drastic.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7752 / 8788
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
    Totul despre admiterea la Facultatea de Drept a Universitații București | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății, despre examen: ”În elaborarea subiectelor se va proceda, ca în fiecare an, la câteva inovații de format menite să asigure selectarea candidaților care și-au însușit substanțial materiile concursului, fără a se limita la rutina formatului de subiecte practicat în anii precedenți. În ultimii ani s-a urcat de la 3,8 candidați pe loc spre 5 candidați pe loc cu finanțare publică și sperăm ca în acest an să menținem tendința de creștere a numărului de candidați și implicit a concurenței”
    Industria farmaceutică, o ramură strategică pentru reindustrializarea României, este sprijintă prin implicarea moleculară a avocaților de la Bulboacă & Asociații în tranzacțiile de finanțare și refinanțare a unui lider din domeniul farmaceutic
    Filip & Company a asistat grupul Digi Spania la încheierea a două contracte semnificative cu Telefónica Móviles España | Alexandru Bîrsan, partener: ”Aceasta este cea de-a patra tranzacție importantă pe care Digi o încheie în Spania în ultimele 15 luni”
    RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
    RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
    Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
    Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
    Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
    România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
    CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...