
România se află în topul pieţelor de birouri din Europa Centrală şi de Est (consultanţi)
13 Februarie 2025
BizLawyerPiaţa de birouri din Bucureşti a încheiat anul 2024 cu o cerere totală de leasing de aproape 339.000 de metri pătraţi, înregistrând o scădere de 20% faţă de maximul istoric din 2023, dar menţinându-se peste media ultimilor cinci ani.
Bucureştiul se numără printre cele mai mari şi mature pieţe de birouri din Europa Centrală şi de Est, alături de Varşovia, Praga şi Budapesta, remarcându-se prin creşterea stocului de clădiri verzi şi prin integrarea standardelor de sustenabilitate, potrivit unui raport publicat de o companie de consultanţă imobiliară, care analizează pieţele de birouri din 11 oraşe ale regiunii.
"Deşi ritmul livrărilor noi a încetinit în ultima perioadă, sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru dezvoltatori. Aproximativ 93% dintre clădirile noi de birouri din Bucureşti, construite în ultimii şapte ani, şi 70% dintre clădirile mai vechi, cu o vechime de peste 15 ani, deţin certificări verzi, reflectând un angajament puternic faţă de sustenabilitate şi eficienţă energetică", se arată într-un comunicat al Colliers.
"Deşi ritmul livrărilor noi a încetinit în ultima perioadă, sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru dezvoltatori. Aproximativ 93% dintre clădirile noi de birouri din Bucureşti, construite în ultimii şapte ani, şi 70% dintre clădirile mai vechi, cu o vechime de peste 15 ani, deţin certificări verzi, reflectând un angajament puternic faţă de sustenabilitate şi eficienţă energetică", se arată într-un comunicat al Colliers.
Prin comparaţie, doar Varşovia depăşeşte Bucureştiul în ceea ce priveşte certificările verzi, cu 98% dintre clădirile noi certificate. Piaţa de birouri din Bucureşti a încheiat anul 2024 cu o cerere totală de leasing de aproape 339.000 de metri pătraţi, înregistrând o scădere de 20% faţă de maximul istoric din 2023, dar menţinându-se peste media ultimilor cinci ani.
"Pieţele de birouri din ECE se află într-un proces de transformare, influenţat de îmbătrânirea stocului de clădiri şi de cerinţele tot mai stricte privind decarbonizarea, impuse de reglementările europene şi de tendinţele globale. România este un jucător important în regiune şi, deşi bine poziţionată în adoptarea standardelor de sustenabilitate, deţine un stoc semnificativ de clădiri vechi, comparabil cu cel din Bratislava şi Budapesta. Modernizarea acestor clădiri reprezintă o oportunitate majoră de investiţii, care poate întări competitivitatea pieţei pe termen lung şi atrage dezvoltatori interesaţi să răspundă cerinţelor actuale de sustenabilitate. Performanţa certificărilor verzi sporeşte atractivitatea pieţei locale pentru investitori şi contribuie la crearea unui mediu de afaceri competitiv", a declarat Victor Coşconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
De altfel, clădirile eficiente, situate în zone bune, sunt mai căutate de chiriaşi, conform datelor de închiriere, afirmă consultantul Colliers. Rata de neocupare pentru clădirile relativ noi din Bucureşti, unde procentul certificărilor verzi este foarte ridicat, este de o singură cifră, în timp ce, pentru clădirile vechi - deseori situate în poziţii mai puţin centrale şi cu o eficienţă energetică redusă - rata de neocupare se apropie de 20%. Pe de altă parte, datele pentru 2024 arată o încetinire a pieţei din perspectiva cererii totale de închiriere, însă, în ceea ce priveşte cererea nouă, anul trecut a atins 116.000 de metri pătraţi, un nivel similar celui din 2023.
Cu o singură livrare în 2024 - AFI Loft, cu aproximativ 16.000 de metri pătraţi -, stocul modern de birouri din Bucureşti a ajuns la circa 3,4 milioane de metri pătraţi, fiind reprezentat în proporţie de 31% de clădiri construite în ultimii 7 ani, 27% cu o vechime de 8-10 ani şi 42% livrate acum mai bine de 15 ani, potrivit celui mai recent raport Colliers.
Rata de neocupare pentru birourile moderne, construite în ultimii 14 ani, se situa în 2024 între 12-14%, comparativ cu aproape 16% pentru clădirile livrate înainte de 2010. Consultanţii Colliers observă că cererea pentru spaţii noi, certificate şi eficiente energetic rămâne ridicată în România, la fel ca în alte pieţe mature din regiune. În Bucureşti, clădirile noi (0-7 ani) au o rată de neocupare mult mai mică, de doar 5%, şi atrag chirii mai mari, ceea ce arată preferinţa chiriaşilor pentru economii operaţionale şi facilităţi moderne.
Calendarul limitat de livrări din 2024 şi 2025, completează directorul Colliers, ar putea determina o creştere a chiriilor pentru birourile de clasa A în locaţii bine poziţionate, tendinţă amplificată de cererea tot mai mare pentru spaţii care respectă standardele de sustenabilitate. În Bucureşti, spaţiile de birouri din clădiri cu o vechime de până la 7 ani se închiriază în medie la valori în jurul a 16,5 euro pe metru pătrat, comparativ cu 13 euro pe metru pătrat în clădiri mai vechi de 15 ani.
În contextul în care Bucureştiul nu are o supraofertă de birouri pe cap de locuitor, eforturile companiilor de a încuraja angajaţii să revină mai frecvent la birou ar putea genera o creştere a cererii pe termen mediu.
Consultanţii Colliers atrag atenţia că vârsta şi calitatea clădirilor nu sunt singurii factori care determina nivelul chiriei, întrucât poziţia este deseori criteriul determinant care determina chiriaşii să aleagă anumite zone. Astfel, chiria pentru clădirile moderne de birouri din Piaţa Victoriei ajunge la 22 de euro pe metru pătrat în multe cazuri şi sare punctual de acest nivel pentru anumite clădiri.
Şi la nivel regional, chiriaşii sunt dispuşi să plătească chirii mai mari pentru clădirile noi, datorită costurilor operaţionale reduse şi facilităţilor moderne, iar acest lucru este vizibil pe pieţe precum Praga (17,7 euro/metru pătrat), Varşovia (21,0 euro/metru pătrat) sau Atena (28,5 euro/metru pătrat). De asemenea, preferinţa pentru spaţiile de birouri din clădiri noi (0-7 ani) se reflectă şi în rate mai ridicate de ocupare, comparativ cu clădirile mai vechi.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor, cu operaţiuni în 70 de ţări. Compania are venituri anuale de 4,5 miliarde de dolari şi active gestionate de 99 de miliarde de dolari.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 217 / 18691 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Țuca Zbârcea & Asociații obține o hotărâre de impact major a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care înlătură de la aplicare întreaga Ordonanță de Urgență nr. 25 ̸ 2021 privind excluderea de la procedurile de achiziție publică a operatorilor economici din statele terțe față de Uniunea Europeană
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...