![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
România se află în topul pieţelor de birouri din Europa Centrală şi de Est (consultanţi)
13 Februarie 2025
BizLawyerPiaţa de birouri din Bucureşti a încheiat anul 2024 cu o cerere totală de leasing de aproape 339.000 de metri pătraţi, înregistrând o scădere de 20% faţă de maximul istoric din 2023, dar menţinându-se peste media ultimilor cinci ani.
Bucureştiul se numără printre cele mai mari şi mature pieţe de birouri din Europa Centrală şi de Est, alături de Varşovia, Praga şi Budapesta, remarcându-se prin creşterea stocului de clădiri verzi şi prin integrarea standardelor de sustenabilitate, potrivit unui raport publicat de o companie de consultanţă imobiliară, care analizează pieţele de birouri din 11 oraşe ale regiunii.
"Deşi ritmul livrărilor noi a încetinit în ultima perioadă, sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru dezvoltatori. Aproximativ 93% dintre clădirile noi de birouri din Bucureşti, construite în ultimii şapte ani, şi 70% dintre clădirile mai vechi, cu o vechime de peste 15 ani, deţin certificări verzi, reflectând un angajament puternic faţă de sustenabilitate şi eficienţă energetică", se arată într-un comunicat al Colliers.
"Deşi ritmul livrărilor noi a încetinit în ultima perioadă, sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru dezvoltatori. Aproximativ 93% dintre clădirile noi de birouri din Bucureşti, construite în ultimii şapte ani, şi 70% dintre clădirile mai vechi, cu o vechime de peste 15 ani, deţin certificări verzi, reflectând un angajament puternic faţă de sustenabilitate şi eficienţă energetică", se arată într-un comunicat al Colliers.
Prin comparaţie, doar Varşovia depăşeşte Bucureştiul în ceea ce priveşte certificările verzi, cu 98% dintre clădirile noi certificate. Piaţa de birouri din Bucureşti a încheiat anul 2024 cu o cerere totală de leasing de aproape 339.000 de metri pătraţi, înregistrând o scădere de 20% faţă de maximul istoric din 2023, dar menţinându-se peste media ultimilor cinci ani.
"Pieţele de birouri din ECE se află într-un proces de transformare, influenţat de îmbătrânirea stocului de clădiri şi de cerinţele tot mai stricte privind decarbonizarea, impuse de reglementările europene şi de tendinţele globale. România este un jucător important în regiune şi, deşi bine poziţionată în adoptarea standardelor de sustenabilitate, deţine un stoc semnificativ de clădiri vechi, comparabil cu cel din Bratislava şi Budapesta. Modernizarea acestor clădiri reprezintă o oportunitate majoră de investiţii, care poate întări competitivitatea pieţei pe termen lung şi atrage dezvoltatori interesaţi să răspundă cerinţelor actuale de sustenabilitate. Performanţa certificărilor verzi sporeşte atractivitatea pieţei locale pentru investitori şi contribuie la crearea unui mediu de afaceri competitiv", a declarat Victor Coşconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
De altfel, clădirile eficiente, situate în zone bune, sunt mai căutate de chiriaşi, conform datelor de închiriere, afirmă consultantul Colliers. Rata de neocupare pentru clădirile relativ noi din Bucureşti, unde procentul certificărilor verzi este foarte ridicat, este de o singură cifră, în timp ce, pentru clădirile vechi - deseori situate în poziţii mai puţin centrale şi cu o eficienţă energetică redusă - rata de neocupare se apropie de 20%. Pe de altă parte, datele pentru 2024 arată o încetinire a pieţei din perspectiva cererii totale de închiriere, însă, în ceea ce priveşte cererea nouă, anul trecut a atins 116.000 de metri pătraţi, un nivel similar celui din 2023.
Cu o singură livrare în 2024 - AFI Loft, cu aproximativ 16.000 de metri pătraţi -, stocul modern de birouri din Bucureşti a ajuns la circa 3,4 milioane de metri pătraţi, fiind reprezentat în proporţie de 31% de clădiri construite în ultimii 7 ani, 27% cu o vechime de 8-10 ani şi 42% livrate acum mai bine de 15 ani, potrivit celui mai recent raport Colliers.
Rata de neocupare pentru birourile moderne, construite în ultimii 14 ani, se situa în 2024 între 12-14%, comparativ cu aproape 16% pentru clădirile livrate înainte de 2010. Consultanţii Colliers observă că cererea pentru spaţii noi, certificate şi eficiente energetic rămâne ridicată în România, la fel ca în alte pieţe mature din regiune. În Bucureşti, clădirile noi (0-7 ani) au o rată de neocupare mult mai mică, de doar 5%, şi atrag chirii mai mari, ceea ce arată preferinţa chiriaşilor pentru economii operaţionale şi facilităţi moderne.
Calendarul limitat de livrări din 2024 şi 2025, completează directorul Colliers, ar putea determina o creştere a chiriilor pentru birourile de clasa A în locaţii bine poziţionate, tendinţă amplificată de cererea tot mai mare pentru spaţii care respectă standardele de sustenabilitate. În Bucureşti, spaţiile de birouri din clădiri cu o vechime de până la 7 ani se închiriază în medie la valori în jurul a 16,5 euro pe metru pătrat, comparativ cu 13 euro pe metru pătrat în clădiri mai vechi de 15 ani.
În contextul în care Bucureştiul nu are o supraofertă de birouri pe cap de locuitor, eforturile companiilor de a încuraja angajaţii să revină mai frecvent la birou ar putea genera o creştere a cererii pe termen mediu.
Consultanţii Colliers atrag atenţia că vârsta şi calitatea clădirilor nu sunt singurii factori care determina nivelul chiriei, întrucât poziţia este deseori criteriul determinant care determina chiriaşii să aleagă anumite zone. Astfel, chiria pentru clădirile moderne de birouri din Piaţa Victoriei ajunge la 22 de euro pe metru pătrat în multe cazuri şi sare punctual de acest nivel pentru anumite clădiri.
Şi la nivel regional, chiriaşii sunt dispuşi să plătească chirii mai mari pentru clădirile noi, datorită costurilor operaţionale reduse şi facilităţilor moderne, iar acest lucru este vizibil pe pieţe precum Praga (17,7 euro/metru pătrat), Varşovia (21,0 euro/metru pătrat) sau Atena (28,5 euro/metru pătrat). De asemenea, preferinţa pentru spaţiile de birouri din clădiri noi (0-7 ani) se reflectă şi în rate mai ridicate de ocupare, comparativ cu clădirile mai vechi.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor, cu operaţiuni în 70 de ţări. Compania are venituri anuale de 4,5 miliarde de dolari şi active gestionate de 99 de miliarde de dolari.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 6 / 18480 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru grupul Roche va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
MergerMarket League Tables - Full Year 2024 | Piața de M&A a cunoscut o redresare prudentă anul trecut și a înregistrat o creștere de 8 % la nivel global. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
Wolf Theiss a asistat fondatorii Embryos Fertility Clinic cu privire la vânzarea pachetului majoritar de părţi sociale către Integral Capital Group, alături de care a stat RTPR | Ce avocați au fost în cele două echipe
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...