ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Negocierea colectivă la nivel de sector de activitate – modificări recente și unele aspecte practice

27 Martie 2023   |   Mihaela Bondoc (Partener) și Oana Dănilă (Senior Associate) - Bondoc și Asociații SCA

conform noilor prevederi legale, negocierea colectivă este obligatorie pentru angajatorii care au cel puțin 10 salariați (spre deosebire de prevederea anterioară, care se referea la un număr minim de 21 de salariați), dar și la nivel de sector de negociere colectivă.

Mihaela Bondoc (Partener) şi Oana Dănilă (Senior Associate) - Bondoc şi Asociaţii SCA

 
 
În ultima perioadă se poate observa o creștere a preocupării actorilor sociali de a încheia acorduri colective la diferite niveluri, motivația fiind diversă: fie reprezintă o modalitate de retenție a angajaților, fie este vorba de alinierea cu practicile pieței etc.

Această preocupare a apărut inclusiv pe fondul tendințelor apărute la nivel european de creștere a prezenței negocierilor colective în domeniul relațiilor de muncă și, implicit, a numărului de  contracte colective de muncă aplicabile.

Negocierea colectivă nu reprezintă un element de noutate în legislația națională, acest concept fiind reglementat atât în Codul Muncii, cât și în legislația specifică dialogului social. Cu toate acestea, conform noilor prevederi legale, negocierea colectivă este obligatorie pentru angajatorii care au cel puțin 10 salariați (spre deosebire de prevederea anterioară, care se referea la un număr minim de 21 de salariați), dar și la nivel de sector de negociere colectivă.

În cele ce urmează ne vom referi la anumite aspecte în legătură cu negocierea colectivă la nivel de sector de activitate.

Întrucât noua lege a dialogului social introduce obligativitatea de a purta negocieri colective inclusiv la nivel de sector de activitate, și astfel sunt create premisele încheierii de contracte colective de muncă la acest nivel, este de așteptat ca numărul contractelor colective de muncă la nivel de sector să crească în viitor.

În acest context este important ca angajatorii să cunoască anumite aspecte în legătură cu negocierea colectivă și efectele unui contract colectiv de muncă încheiat la nivel de sector de activitate, cum ar fi:

·         apartenența la un sector de activitate - încadrarea într-un sector de negociere colectivă se realizează conform codului CAEN principal de activitate.

În cazul în care unele activități se regăsesc în mai multe sectoare de negociere colectivă, angajatorii pot solicita încadrarea în unul dintre aceste sectoare, dacă au codul CAEN principal în unul dintre sectoarele respective.

·         reprezentativitatea părților contractului colectiv de muncă la nivel de sector – la nivel de sector de negociere colectivă, angajatorul şi angajaţii sunt reprezentaţi după cum urmează:

o   angajatorul - organizaţiile/federaţiile patronale legal constituite şi reprezentative potrivit legii;

o   angajații - federaţiile sindicale legal constituite şi reprezentative potrivit legii;

·         negocierea colectivă – iniţiativa negocierii colective aparţine oricăruia dintre partenerii sociali și demarează cu cel puţin 60 de zile calendaristice înaintea expirării contractelor colective de muncă sau a expirării perioadei de aplicabilitate a clauzelor stipulate în actele adiţionale la contractele colective de muncă.

Durata negocierii este de maximum 45 de zile și poate fi depăşită doar prin acordul părţilor.

·         aplicabilitatea contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de sector de negociere colectivă - la contractele colective de muncă încheiate la nivel de sector de negociere colectivă, organizaţiile patronale care nu sunt semnatare, precum şi organizaţiile sindicale corespondente, pot adera ulterior la acestea în baza unei notificări scrise transmisă către depozitar şi adresată părţilor semnatare ale contractului colectiv de muncă.

Astfel, clauzele contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul sectorului de negociere colectivă se aplică după cum urmează:

o   tuturor angajaţilor din unităţile din sectorul de negociere colectivă pentru care s-a încheiat contractul colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă şi care fac parte din organizaţiile patronale semnatare,

o   tuturor angajaţilor încadraţi în unităţile organizaţiilor patronale şi ale angajatorilor din sectorul de negociere colectivă respectiv care au aderat ulterior la contractul colectiv de muncă sectorial.

De asemenea, în situaţia în care numărul de angajaţi din unităţile membre ale organizaţiilor patronale semnatare este mai mare decât 35% din numărul total al angajaţilor din sectorul de negociere colectivă, aplicarea contractului colectiv de muncă înregistrat la nivelul unui sector de negociere colectivă poate fi extinsă la nivelul tuturor unităţilor din sector cu avizul conform al Consiliului Naţional Tripartit şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

Este important să menționăm că, în cazul în care angajatorul refuză să adere la contractul colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă, se poate declanșa, in anumite conditii, un conflict colectiv de muncă.

Având în vedere aceste aspecte, credem ca este important ca angajatorii să urmărească îndeaproape inițiativele din sectorul de negociere colectivă din care fac parte, si in general, dinamica relatiilor colective de munca, inclusiv la nivel de angajatori. 

Din experiența noastră practică, reiterăm ca între aspectele de avut în vedere în mod deosebit se numără cele legate de alegerea reprezentanților salariaților, constituirea sindicatelor și afilierea acestora la alte organizații, cerințe specifice legate de încheierea și înregistrarea contractelor colective de muncă, aplicabilitatea contractelor colective de muncă la nivel de unitate/grup de unități/sector/național, după cum este cazul, conflictele colective de muncă și modalități de conciliere ale acestora etc.

Mihaela Bondoc este partener în cadrul Bondoc și Asociații SCA și coordonatorul practicii de dreptul muncii a firmei. Mihaela este membru al Baroului București și are peste 20 de ani de vastă experiență în aspecte complexe și sensibile de dreptul muncii, precum procese de reorganizare, negocieri individuale și colective, încetarea contractelor individuale de muncă revizuiri de politici și proceduri interne cu impact asupra relațiilor de muncă, training-uri personalizate pe teme de dreptul muncii;.

Oana Dănilă este avocat senior în cadrul Bondoc și Asociații SCA din anul 2016, cu o experiență de peste 6 ani în domeniul dreptului muncii. Oana a fost implicată în proiecte complexe, oferind asistență juridică unui număr vast de clienți, în subiecte precum revizuirea contractelor individuale și colective de muncă, transfer de salariați, negocieri colective, revizuirea regulamentelor interne, procese de concediere colectivă.  

Bondoc și Asociații SCA este una dintre cele mai importante firme de avocatură din România, acoperind un spectru extins de servicii juridice.  Echipa este formată din avocați cu o vastă experiență și o cunoaștere în profunzime a pieței românești și internaționale, dar și a mediului legislativ și economic. Având o experiență practică ce depășește frontierele naționale, avocații Bondoc și Asociații SCA s-au specializat în furnizarea unor servicii de consultanță integrate în numeroase proiecte complexe și sensibile.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 2100 / 9116
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
    Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
    Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
    ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
    Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
    Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
    Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
    Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...