ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Raport control la TAROM: Încălcări de securitate, diseminarea din interior a listelor de pasageri, instabilitate managerială şi posibile fapte penale

02 Martie 2020   |   AGERPRES

Raportul de control a fost finalizat la data de 05.12.2019 şi transmis către prim-ministru (spre informare), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (spre analiză şi valorificare), Curtea de Conturi a României (spre informare), Ministerul Finanţelor Publice (spre analiză şi valorificare), Compania Naţională de Transporturi Aeriene - TAROM (spre valorificare) şi unitatea de parchet competentă.

 
 
Din cele 42 de zboruri programate şi efectuate de aeronavele TAROM pe data de 10 octombrie 2019, ziua în care s-a dezbătut moţiunea de cenzură împotriva Guvernului Dăncilă, 18 zboruri au înregistrat întârzieri cuprinse între 5 şi 45 de minute, durata medie a "întârzierii la plecare" fiind de 16 minute, relevă rezultatele verificărilor derulate de Corpul de control al primului-ministru (CCPM), care au vizat perioada 1 ianuarie - 26 noiembrie 2019.

Potrivit raportului elaborat în urma controlului, dat vineri publicităţii, în perioada 7 - 13 octombrie 2019 nu au fost înregistrate curse anulate.

Cu privire la numărul parlamentarilor care au făcut parte din listele de pasageri ale curselor aeriene operate de TAROM către Bucureşti la data de 10 octombrie 2019, din verificări a rezultat faptul că cinci parlamentari s-au aflat pe aceste liste.


În plus, pe 28 octombrie 2019, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a comunicat CCPM faptul că, în cursul anului 2019, reprezentanţii TAROM au notificat autorităţii trei situaţii privind încălcări de securitate, după cum urmează: prima a reprezentat o eroare operaţională generată de resetare a softului utilizat pentru emiterea facturilor, investigaţia finalizându-se fără aplicarea de măsuri corective, iar a doua a vizat dezvăluirea către presă a unei liste privind pasagerii unui zbor TAROM prin fotografiere cu telefonul mobil a ecranului unei staţii de lucru, fiind afectate 22 de persoane (dintre care un demnitar-ministru).

"Cu privire la acest aspect, conform comunicatului postat pe site-ul ANSPDCP, investigaţia efectuată la TAROM SA s-a finalizat în data de 07.11.2019, iar în urma verificărilor s-a constatat că aceasta a încălcat prevederile art. 32 alin. (4) coroborat cu art. 32 alin. (1) şi alin. (2) din Regulamentul General privind Protecţia Datelor şi a fost sancţionată contravenţional cu amendă în cuantum de 95.194 lei, echivalentul a 20.000 de euro", se spune în document.

A treia notificare s-a referit la publicitatea itinerariului unor pasageri - persoane publice (demnitari - senatori/deputaţi), precum şi interogări ale unor baze de date, investigaţiile cu privire la acest incident fiind în curs de desfăşurare.

Potrivit documentelor puse la dispoziţie de persoana responsabilă cu protecţia datelor cu caracter personal la nivelul TAROM, cea de a treia notificare de încălcare a securităţii datelor cu caracter personal a fost transmisă electronic către ANSPDCP la data de 22.10.2019 şi a semnalat "apariţia în media a unor informaţii referitoare la divulgarea numelor unor persoane publice care au călătorit pe data de 10 octombrie pe curse interne TAROM".

"La nivelul ANSPDCP, se află în desfăşurare o investigaţie cu privire la diseminarea/transmiterea de către persoane din cadrul companiei a listelor de pasageri sau a numelor unor pasageri ai zborurilor interne ale TAROM SA, operate în data de 10.10.2019", se arată în raport.

Acţiunea de control desfăşurată de CCPM la Ministerul Transporturilor şi la TAROM a vizat perioada 01.01.2019 - 26.11.2019, iar obiectivele au fost de a verifica respectarea prevederilor legale privind regulile de guvernanţă corporativă la nivelul companiei, precum şi modalitatea de operare a aeronavelor din flota TAROM. De asemenea, s-a analizat modul de îndeplinire de către MT a drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar la TAROM.

Una dintre principalele constatări ale actului de control a fost faptul că, la nivelul TAROM, a fost perpetuată situaţia provizoratului în administrarea companiei, aspect care a condus la situaţia ca, în perioada 1 ianuarie 2017 - 31 octombrie 2019, în Consiliul de Administraţie al TAROM să fie numiţi 32 de administratori provizorii. Raportat la această situaţie, autoritatea tutelară, respectiv MT, nu şi-a îndeplinit obligaţiile legale privind declanşarea şi desfăşurarea procedurii de selecţie prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, fapt ce a condus la o instabilitate managerială, situaţie ce poate afecta performanţele economice ale companiei pe termen mediu şi lung.

De asemenea, în aceeaşi perioadă, conducerea executivă a companiei a fost asigurată de opt directori generali numiţi exclusiv pentru mandate provizorii, fluctuaţia de personal generând o instabilitate în ceea ce priveşte activitatea managerială, care s-a desfăşurat în lipsa unui plan de management aprobat şi asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecinţe directe asupra situaţiei economico-financiare a operatorului aerian.

"Consecinţele negative ale instabilităţii manageriale asupra activităţii companiei au fost evidenţiate şi de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în cadrul activităţilor de supraveghere a conformării operatorului aerian la normele ce reglementează operaţiunile aeriene şi navigabilitatea", se precizează în raport.

Deşi posturile de membri ai CA al TAROM erau vacante începând cu data de 15.03.2019, demersurile efectuate de Ministerul Transporturilor pentru iniţierea procedurii de selecţie a acestora au fost declanşate după trei luni de la acel moment, în prezent nefiind finalizate, încălcându-se în acest mod prevederile OUG nr. 109/2011 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, potrivit documentului.

La data de 19 iunie 2019, a fost numit în funcţie un director general provizoriu al TAROM, pentru un mandat de patru luni (până la 19.10.2019). La data de 3.10.2019 a fost aprobată prelungirea perioadei de mandat al acestuia începând cu data de 20.10.2019, cu o perioadă de două luni, fără a fi precizate motivele temeinice pentru susţinerea unei astfel de decizii, aşa cum sunt prevăzute la art. 642 (1) din OUG nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

La data de 15.10.2019, ca urmare a analizei activităţii directorului general provizoriu al TAROM, membrii CA au hotărât revenirea asupra deciziei de prelungire a mandatului şi revocarea acestuia din funcţie, începând cu data de 16.10.2019.

"Având în vedere informaţiile apărute în spaţiul public cu privire la motivele ce au stat la baza revocării din funcţie a directorului general al companiei, precum şi faptul că aceste aspecte fac obiectul unui dosar penal înregistrat la nivelul Secţiei de Combatere a Infracţiunilor Asimilate Infracţiunilor de Corupţie din cadrul DNA, unde se efectuează cercetări, raportul de control a fost înaintat, spre valorificare, unităţii de parchet anterior menţionate", se menţionează în document.

În plus, în cadrul activităţii de supraveghere derulate la TAROM de către AACR în cursul anului 2019, au fost identificate neconformităţi referitoare la implementarea cerinţelor privind timpii de muncă şi de odihnă a personalului navigant, implementarea cerinţelor referitoare la sistemul de management al siguranţei şi la transportul aerian de bunuri periculoase.

Totodată, la solicitarea TAROM, AACR a desfăşurat o investigaţie cu privire la "înregistrări din carnetul de zbor al unui pilot" al companiei, în urma căreia a fost avertizat pilotul în cauză cu privire la completarea defectuoasă a carnetului de zbor propriu, a fost emisă o neconformitate de nivel 2 către companie şi a fost sesizată Poliţia Transporturi pentru "un caz de fals în înscrisuri în carnetul de zbor".

Flota TAROM era constituită, la data de 09.10.2019, dintr-un număr de 25 de aeronave cu o vechime cuprinsă între 1 şi 31 de ani. Reprezentanţii TAROM au concluzionat că imobilizările dese şi prelungite pentru remedierea deficienţelor apărute în operarea aeronavelor de tip Boeing 737-300 şi ATR42/72 au avut un impact negativ atât asupra imaginii companiei, cât mai ales asupra rezultatelor financiare din operarea curselor regulate.

Operatorul naţional aerian a înregistrat pierderi anuale brute în fiecare dintre exerciţiile financiare aferente perioadei 2008 - 2018, dar în primele opt luni ale anului 2019 s-a constatat o uşoară redresare a performanţelor economice. Evoluţia disponibilului TAROM a înregistrat un trend pronunţat descendent începând cu semestrul al doilea al anului 2016 şi până la finele primului trimestru al anului 2019.

"Până la finalizarea verificărilor CCPM, contractul de leasing (Leasing Agreement) care prevedea preluarea noilor aeronave ATR nu a fost încheiat de TAROM SA cu Nordic Aviation Capital Dac, firma de leasing nominalizată în MoU încheiat în data de 21.06.2019. Din informaţiile/documentele puse la dispoziţia CCPM de reprezentanţii TAROM SA, nu a reieşit în ce modalitate a fost selectată firma de leasing Nordic Aviation Capital în vederea derulării operaţiunilor de leasing operaţional şi buy-back, raportat la obligaţiile instituite de prevederile art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, au fost constatate şi alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unităţii de parchet competentă, astfel că datele şi informaţiile care vizează constatarea săvârşirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetăţenilor, în conformitate cu prevederile 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare", informează raportul.

Raportul de control a fost finalizat la data de 05.12.2019 şi transmis către prim-ministru (spre informare), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (spre analiză şi valorificare), Curtea de Conturi a României (spre informare), Ministerul Finanţelor Publice (spre analiză şi valorificare), Compania Naţională de Transporturi Aeriene - TAROM (spre valorificare) şi unitatea de parchet competentă.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16059 / 17804
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Bulboacă & Asociații is looking for a Junior Associate | Corporate ̸ M&A
Studiu Refinitiv | CMS și DLA Piper rămân printre cele mai active firme de avocați care au acordat consultanță în tranzacțiile de M&A din primele nouă luni ale anului 2024. Filip & Company strălucește în Europa Estică, iar Clifford Chance se remarcă pe ‘Bătrânul continent’. Activitatea de fuziuni și achiziții continuă să crească la nivel global și scade pe piețele emergente
ZRVP câștigă în primă instanță un dosar cu miza de peste 27,5 mil. RON pentru Premier Energy, pe piața gazelor naturale. Andrei Dumitrescu (partener) și Eugen Tudose (managing associate), în prim plan
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alice Radu, General legal counsel Romania – Bulgaria | Robert Bosch: ”Rolul de avocat in-house se redefinește constant. Trebuie să ai deschiderea să înveți domenii noi, să poți și să vrei să îți asumi riscuri, să inovezi constant ceea ce livrezi către clienții interni”
Legiteam | Cherciu & Co is looking for two Junior ̸ Mid - Level Lawyers
LegiTeam | CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate (Banking & Finance Team)
Dr. Cosmin Vasile devinde membru al “Europe Task Force” creat de Institute for Transnational Arbitration
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în prima emisiune de obligațiuni verzi Samurai pe piața de capital din Japonia. Doi parteneri în echipa de proiect
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj ICC Paris | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate cu cel mult 6 firme, într-un interval de 4 ani. Pentru de a primi cât mai multe propuneri, complete și corecte, termenul de transmitere a ofertelor a fost prelungit
Voicu & Asociații is looking for business lawyers (maximum 5 years from Bar admission)
Mega-proiectul Neptun Deep din Marea Neagră merge înainte, dau asigurări reprezentanții OMV Petrom, dar și arbitrajul cu statul român pentru modificarea legii offshore continuă | Avocații LDDP asigură apărarea în litigiul de la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris
Rising Stars | Darius Constantin Avrigeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2023, a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Media cu care am terminat facultatea nu reprezintă un simplu număr, ci un întreg set de cunoștințe acumulate pe parcursul studenției și chiar munca depusă în vederea asimilării acestor cunoștințe, acestea din urmă fiind cele care mi-au permis de fapt să ajung, din punct de vedere profesional, acolo unde mi-am propus”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...